سیاستها و اصول طرح طلایه داران پیشرفت
تحقق ارزشها و آرمانهای متعالی انقلاب اسلامی مستلزم تلاش همه جانبه در تمام ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی است. عرصه تعلیم و تربیت از مهمترین زیرساختهای تعالی همه جانبه کشور و ابزار جدی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته کشور در عرصههای مختلف است. وزارت آموزش و پرورش مهمترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی، متولی فرایند تعلیم و تربیت در همه ساحتهای تعلیم و تربیت، قوام بخش فرهنگ عمومی و تعالی بخش جامعه اسلامی بر اساس نظام معیار اسلامی، با مشارکت خانوادهها، نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی است. تحقق این هدف نیازمند ترسیم نقشه راهی که در آن نحوه طی مسیر، منابع و امکانات لازم، تقسیم کار در سطح ملی و الزامات در این مسیر بصورت شفاف و دقیق مشخص شده باشد. در سال 1390، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این سند با هدف پرورش انسانهای متعهد، متخصص، خلاق و مسئولیت پذیر تدوین شده است. در این سند، بر جنبههای مختلف تربیت از جمله تربیت دینی، اخلاقی، اجتماعی، علمی، هنری و حرفهای تاکیده شده است. با مطالعه سند و لزوم توجه به آن، مستدعی است جهت طراحی و اجراییسازی برنامههای آموزشی تربیتی مهارتی در مدارس ویژه دانش آموزان، اولیا و معلمین از آن ایده گرفت که دلایل این امر عبارتند از:
- توجه به همهجانبهنگری
- تاکید بر تربیت اسلامی
- بومیسازی آموزش
- توجه به فناوریهای نوین
در کشور ما با گذشت بیش از چهل سال از انقلاب اسلامی تلاش های فراوانی در راستای بهره مندی همه دانش آموزان کشور از خدمات آموزشی و تربیتی انجام شده است لیکن به دلیل نبود زیر ساخت ها و نیروی انسانی لازم این مهم به حد قابل قبولی نرسیده و بسیاری از مناطق کشور خصوصا مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور دچار فقر تعلیم و تربیت هستند. لذا با استعانت به پروردگار متعال و در راستای تحقق مـنویات مقام معظّم رهبری (دامت برکاته) و کمک به تحقق همه جانبه پیشرفت و عدالت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در جهت حرکت به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی با محوریت گروههای جهادی و مردمی بعنوان حلقههای میانی و با تاکید بر توانمندسازی افراد موثر در امر تعلیم و تربیت در شهرستانها و محلات هدف، قرارگاه پیشرفت منطقه ای که متشکل از گروه های جهادی نخبه مناطق هدف میباشد به همت بنیاد برکت، حمایت معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش و اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، تشکیل شده و با مسئول تعلیم و تربیت خود به اجرای برنامه های پیشرفت منطقه ای در این حوزه میپردازد. در قسمت تعلیم و تربیت گروه جهادی از افراد موثر دغدغمند شامل فرهنگیان، ائمه جمعه، امامان جماعت، طلاب و مربیان کانونها و مساجد شکل گرفته شده که به احصا و حل مسائل در این حوزه میپردازند.
لذا با اتکا به اهمیت حوزه تعلیم و تربیت در مناطق کم برخوردار بلاخص مدارس مقطع ابتدایی، طرح طلایه داران پیشرفت طراحی و تدوین شده است. مقطع ابتدایی، نخستین و پایهایترین مرحله در نظام آموزشی هر جامعهای است. از این رو، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به این مقطع توجه ویژهای دارد که دلایل اهمیت آن به عنوان بنیان و زیرساخت توسعه همه جانبه فرد و جامعه عبارتند از:
- شکلگیری شخصیت
- یادگیری پایهای
- کاهش افت تحصیلی
- توسعه عدالت آموزشی
- و...
در همین راستا بر اساس سند تحول بنیادین مهمترین اهداف آموزش ابتدایی نیز عبارتند از:
- رشد فضایل اخلاقی
- تقویت باورهای دینی
- توسعه مهارتهای یادگیری
- ارتقای کیفیت زندگی
- و...
برای تحقق اهداف مذکور، سند تحول بنیادین بر مواردی تاکید دارد که از مهمترین آنها معلم موثر، محتوای آموزشی به روز و همکاری خانواده و مدرسه است.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، معلم را عنصر کلیدی تحول در نظام تعلیم و تربیت میداند و جایگاه رفیعی برای او قائل است. در این سند، معلم نه تنها انتقال دهنده دانش، بلکه هدایتگر و الگو برای دانش آموزان در مسیر رشد و تعالی معرفی شده است.
دیدگاه خود را بنویسید