سیاست‌ها و اصول طرح طلایه داران پیشرفت

تحقق ارزش‌ها و آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی مستلزم تلاش همه جانبه در تمام ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی است. عرصه تعلیم و تربیت از مهم‌ترین زیرساخت‌های تعالی همه جانبه کشور و ابزار جدی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته کشور در عرصه‌های مختلف است. وزارت آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی، متولی فرایند تعلیم و تربیت در همه ساحت‌های تعلیم و تربیت، قوام بخش فرهنگ عمومی و تعالی بخش جامعه اسلامی بر اساس نظام معیار اسلامی، با مشارکت خانواده‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی است. تحقق این هدف نیازمند ترسیم نقشه راهی که در آن نحوه طی مسیر، منابع و امکانات لازم، تقسیم کار در سطح ملی و الزامات در این مسیر بصورت شفاف و دقیق مشخص شده باشد. در سال 1390، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این سند با هدف پرورش انسان‌های متعهد، متخصص، خلاق و مسئولیت پذیر تدوین شده است. در این سند، بر جنبه‌های مختلف تربیت از جمله تربیت دینی، اخلاقی، اجتماعی، علمی، هنری و حرفه‌ای تاکیده شده است. با مطالعه سند و لزوم توجه به آن، مستدعی است جهت طراحی و اجرایی‌سازی برنامه‌های آموزشی تربیتی مهارتی در مدارس ویژه دانش آموزان، اولیا و معلمین از آن ایده گرفت که دلایل این امر عبارتند از:

  1. توجه به همه‌جانبه‌نگری
  2. تاکید بر تربیت اسلامی
  3. بومی‌سازی آموزش
  4. توجه به فناوری‌های نوین

در کشور ما با گذشت بیش از چهل سال از انقلاب اسلامی تلاش های فراوانی در راستای بهره مندی همه دانش آموزان کشور از خدمات آموزشی و تربیتی انجام شده است لیکن به دلیل نبود زیر ساخت ها و نیروی انسانی لازم این مهم به حد قابل قبولی نرسیده و بسیاری از مناطق کشور خصوصا مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور دچار فقر تعلیم و تربیت هستند. لذا با استعانت به پروردگار متعال و در راستای تحقق مـنویات مقام معظّم رهبری (دامت برکاته) و کمک به تحقق همه جانبه پیشرفت و عدالت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در جهت حرکت به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی با محوریت گروههای جهادی و مردمی بعنوان حلقه‌های میانی و با تاکید بر توانمندسازی افراد موثر در امر تعلیم و تربیت در شهرستان‌ها و محلات هدف، قرارگاه پیشرفت منطقه ای که متشکل از گروه های جهادی نخبه مناطق هدف میباشد به همت بنیاد برکت، حمایت معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش و اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، تشکیل شده و با مسئول تعلیم و تربیت خود به اجرای برنامه های پیشرفت منطقه ای در این حوزه میپردازد. در قسمت تعلیم و تربیت گروه جهادی از افراد موثر دغدغمند شامل فرهنگیان، ائمه جمعه، امامان جماعت، طلاب و مربیان کانون‌ها و مساجد شکل گرفته شده که به احصا و حل مسائل در این حوزه میپردازند. 

لذا با اتکا به اهمیت حوزه تعلیم و تربیت در مناطق کم برخوردار بلاخص مدارس مقطع ابتدایی، طرح طلایه داران پیشرفت طراحی و تدوین شده است. مقطع ابتدایی، نخستین و پایه‌ای‌ترین مرحله در نظام آموزشی هر جامعه‌ای است. از این رو، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به این مقطع توجه ویژه‌ای دارد که دلایل اهمیت آن به عنوان بنیان و زیرساخت توسعه همه جانبه فرد و جامعه عبارتند از:

  1. شکل‌گیری شخصیت
  2. یادگیری پایه‌ای
  3. کاهش افت تحصیلی
  4. توسعه عدالت آموزشی
  5. و...

در همین راستا بر اساس سند تحول بنیادین مهم‌ترین اهداف آموزش ابتدایی نیز عبارتند از: 

  1. رشد فضایل اخلاقی
  2. تقویت باورهای دینی
  3. توسعه مهارت‌های یادگیری
  4. ارتقای کیفیت زندگی
  5. و...

برای تحقق اهداف مذکور، سند تحول بنیادین بر مواردی تاکید دارد که از مهم‌ترین آن‌ها معلم موثر، محتوای آموزشی به روز و همکاری خانواده و مدرسه است. 

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، معلم را عنصر کلیدی تحول در نظام تعلیم و تربیت می‌داند و جایگاه رفیعی برای او قائل است. در این سند، معلم نه تنها انتقال دهنده دانش، بلکه هدایت‌گر و الگو برای دانش آموزان در مسیر رشد و تعالی معرفی شده است.