نوآوریهای نشأت گرفته از فناوریهای نوین، آموزشهای مبتنی بر آن و تشویق و حتی الزامهای به استفاده از فناوری در ساحات مختلف زندگی، مطابق بر نظرات اندیشمندان این حوزه، موجب بازتعریف جایگاه ابزار در زندگی انسان و حتی معنای انسان شده است.
تا آنجا که گزاره "چه چیزی انجام می دهیم؟" را به گزاره "ما چه کسی هستیم؟" تغییر داده است. (این تغییرات در فرمهای متعدد هویّت ما، احساس ما از حریم شخصی، ذهنیت ما از مالکیت و ... تأثیرات جدی گذاشته است.) همچنین مدلهای جدید کسب و کار تا نظامهای تولیدی، مصرفی، ارتباطات و تعاملات فناوریمحور بر هویّت ما تأثیرات بسیاری گذاشته است و این تغییرات به ویژه در دوران نوجوانی از اهمیّت بسیاری برخوردار است چرا که نوجوانان نسل حاضر اساساً با فناوریهای روز رشد کردهاند و هویّت نیز به طور عمده در این دوران تحکیم و تثبیت میشود.
نگاهی به اسناد بالادستی حوزه آموزش نیز مؤید این اهمیت است به ویژه در تعريف جامع هويّت منتشر شده سند تحول بنيادين آموزش و پرورش به زوايا و مؤلفههای بيشتری در شکلگيری هويّت توجه شده است: «هوّيت، برآيند مجموعهای از بينشها، باورها، گرايشها، اعمال و صفات آدمی است. از اين رو، نه تنها امري ثابت و از پيش تعيينشده نيست، بلکه حاصل تلاش و توفيق شخص و تا حدودی متأثر از شرايط اجتماعی است.»
بر اين مبنا در عصر حاضر و در چارچوب گام دوم انقلاب اسلامی، دستيابی به الگويی معتبر برای هويتبخشی نوجوانان از اولويت بالايی برخوردار است، نوجوانان به ویژه دختران در گام نخست (هویّت خود دختران و نقش بالقوه هویتساز خانوادهمحور و مادری آنها مورد تأکید است) بايد تصوير روشنی از خودشان مبتنی بر تحکيم و تثبيت هويّت داشته و علاوه بر پذيرش نقشهاي متناسب با جنسيت خود، توانايی ایفای نقش مؤثر در اين راستا را نيز بر عهده گيرند.
نیل به این هدف مهم و اساسی جز از طریق فرمهای نوآورانه که قابلیت تأثیرگذاری بیشتر و البته بهتر را بر نوجوانان داشته باشند میسر نخواهد بود. هُدا (هویّتبخشی دختران ایران) به عنوان بازو و پیوست فرهنگی فناوریهای آموزشی ، با شناسایی تیمها و مجموعههای فعال در این زیستبوم از طریق فراخوانهایی همچون رویداد هدانا / اردیبهشت ۱۴۰۳ (نوآوریهای اردو و بازی هویّتبخش دختران ایران) و دیگر برنامهها، ضمن به آزمون گذاشتن این الگوها، بستههای تعمیمپذیر هویّتبخشی را آماده میسازد تا با تفاهمهای صورت گرفته با نهادهای متولی حوزه آموزش و پرورش کشور، همه بازیگران این حوزه بتوانند از نتایج آن بهرهمند گردند.
- پیوست فرهنگی هویّتمحور فناوریهای آموزشی نوجوانان
دیدگاه خود را بنویسید